1. individualisering

    individualisering betecknar inom undervisningen anpassning av lärokurser och timplaner till den enskilde elevens förutsättningar, behov och intressen.
  2. Émile Durkheim

    Durkheim, Émile, född 15 april 1858, död 15 november 1917, fransk samhällsvetare, professor i pedagogik och sociologi vid bl.a. Sorbonne.
  3. B.F. Skinner

    Skinner, Burrhus Frederic, född 20 mars 1904, död 18 augusti 1990, amerikansk experimentalpsykolog och kulturdebattör, professor vid Harvard University 1948–74.
  4. katederundervisning

    katederundervisning, även kallad klassundervisning, den traditionella undervisningsformen i skolan som styrs av läraren genom föreläsningar, förevisningar och förhör med klassen kollektivt.
  5. differentiering

    differentiering, uppdelning, skapande eller uppkomst av skillnader (differenser) inom något som först varit enhetligt; term inom skolväsendet.
  6. reflexivitet

    reflexivitet, begrepp inom samhällsvetenskap och humaniora med flera betydelser: beskrivande, metodologiskt och kunskapsteoretiskt.
  7. evangelier

    evangelier, de skrifter som står främst i Bibelns Nya Testamente och alltid har betraktats som dess viktigaste del: Matteusevangeliet, Markusevangeliet, Lukasevangeliet och Johannesevangeliet.
  8. Maktutredningen

    Maktutredningen, statlig utredning 1985–90 om maktfördelning och demokrati i Sverige.
  9. aktivitetspedagogik

    aktivitetspedagogik, samlingsterm för ett antal pedagogiska ideologier och uppfostringsprogram, som utvecklades i Europa och USA från omkring 1900 och ett 30-tal år framåt.
  10. folk–urban continuum

    folk–urban continuum (engelska), ett utvecklingsschema som den amerikanske antropologen Robert Redfield baserade på sina fälterfarenheter från Yucatánhalvön i Mexiko.