Teknik
Geografi
Historia
åk 4–9
Pristagare
Nästan 1 000 personer har fått Nobelpris (om man räknar med priset i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne som inte är ett ”riktigt” Nobelpris). Vi listar några av alla dessa pristagare tillsammans med Alfred Nobel själv och andra svenska uppfinnare.
Film
Teknik
åk 4–9
Livsförbättrande lysdioder
2014 fick de japanska forskarna Isamu Akasaki, Hiroshi Amano och Shuji Nakamura Nobelpriset i fysik för att de uppfunnit den blå lysdioden. En uppfinning som inneburit en mindre revolution i fattiga länder, där man under de senaste åren har fått allt bättre tillgång till bra belysning. I filmen får ni bekanta er mer med lysdioden och andra revolutionerande uppfinningar. För teknik 4–6 och 7–9.
Avsnitt
Teknik
åk 7–9
Svenska uppfinningar
Sverige är ett land med en lång historia av framgångsrika uppfinnare. Utforska några av alla svenska och betydelsefulla uppfinningar i den här interaktiva tidslinjen.
Material
Geografi
åk 7–9
Svenska uppfinnare
Vill du och klassen veta mer om personerna bakom ovan nämnda uppfinningar? Här listar vi några av de mest tongivande svenska uppfinnarna.
Avsnitt
Historia
åk 7–9
Historiska svenska uppfinnare
I avsnittet listas och beskrivs svenska uppfinnare som Gustav de Laval, Jonas Wenström och Lars Magnus Ericsson.
Svenska
Matte
Historia
Kemi
åk F–9
Nobel och prisernas historia
Vem var egentligen Alfred Nobel, varför instiftade han priserna och testamenterade sin förmögenhet att delas ut till pristagarna?
Avsnitt
Historia
åk 4–6
Vad hände när?
I vilken ordning skedde följande sex historiska händelser eller historiska perioder? Låt klassen anpassa uppgiften efter Nobelrelaterade händelser och först gissa genom att sätta siffrorna 1–6 i den ordning som man tror att händelserna inträffade.
Avsnitt
Matte
F–3
Apropå pris…
I Matte 1 & 2 kan klassen lära sig mer om pris, mynt och pengar. Para ihop rätt mynt med rätt värde och hjälp räven att räkna pris/addera med mynt.
Övning
Svenska
åk 9
Nobelprisets världskarta
Gör tillsammans i klassen en världskarta där ni placerar in Nobelpristagarna i litteratur. Vems röster hörs och vilka röster är det som vi ännu inte har hört? Diskutera och problematisera.
Avsnitt
Kemi
åk 7–9
Nobelpriset i kemi 2024
Halva Nobelpriset tilldelades David Baker “för datorbaserad proteindesign”. Andra halvan av priset tilldelades Demis Hassabis och John M. Jumper “för proteinstrukturprediktion”. Proteiner består av långa kedjor av aminosyror. De tre forskarna har använt datorprogram, databaser och artificiell intelligens dels för att beräkna vilken form ett protein har, dels för att designa helt nya proteiner. Låt eleverna läsa om de tre forskarna och deras arbete.
Alfred Nobel
Vem var egentligen mannen bakom världens mest prestigefyllda pris, Alfred Nobel? Vad uppfann han själv och hur blev priset ett pris? Läs mer om Alfred Nobel i uppslagsverket.
Geografi
Engelska
Religion
åk 4–9
Fred och rättvisa
Vad fick Nobel, som genom sina uppfinningar i förlängningen bidrog till krigets förödelse, att vilja instifta ett fredspris? Låt eleverna fördjupa sig i fredspriset, i en av dess mest kända pristagare samt i landet där det delas ut.
Film
Geografi
åk 4–6
Fredsprislandet
Nobels fredspris delas som bekant ut i Norge. Men hur är det egentligen att leva i vårt grannland? Hur styrs landet, hur ser näringslivet ut och hur ser norrmännen på sitt land? I de här filmerna i Geografi 4–6 blandas hisnande vackra vyer över lågland, berg och fjordlandskap med information om Norges flora och fauna och besök i Oslo. Vi får också veta mycket om Nobels fredspris, norskt skolväsende och annat.
Avsnitt
Engelska
åk 6
Winners and heroes
Tänk om det fanns ett Nobelpris i social rättvisa. Låt klassen arbeta med intervjuer och välja ut sin egen Nobelpristagare. Är pristagaren även en hjälte?
Film
Religion
åk 7–9
Vad är en lama?
1989 fick Dalai lama Nobels fredspris. Men hur går det till när en lama utses? Varför är Dalai lama viktig inom buddhismen? Se filmen Dalai lama och låt eleverna lära sig mer om honom.
Svenska
Spanska
Musik
åk 7–9
Litteraturpriset
Ett av de priser som väcker mest intresse och engagemang är litteraturpriset. I den här kategorin finns bland annat ett helt tema som knyter an till årets pristagare och övningar där klassen kan titta närmare på pristagarna med jämställdhetsglasögonen på.
Avsnitt
Musik
åk 7–9
Beskriv ett musikstycke i ord
När vi berättar om musikupplevelser behöver vi ofta använda bildspråk och liknelser. Poeten och Nobelpristagaren Tomas Tranströmer beskrev en musikupplevelse i en dikt (“Allegro”, 1962). Låt eleverna välja ett musikstycke och göra samma sak.
Övning
Spanska
åk 7
Spansktalande författare
Elva författare från sex spansktalande länder har fått Nobelpriset i litteratur. Låt dina elever förkovra sig bland dem och sedan testa sina kunskaper i ett Nobelquiz. Övning 4.4.8 ¿Comprendes? La literatura i Spanska åk 7.
Övning
Svenska
åk 9
Vem får Litteraturpriset?
Vem har fått Nobelpriset i litteratur? Hur många hittills har varit kvinnor? Hur många författare kommer från Sverige? Vilket land har genom sina författare fått priset flest gånger? Låt eleverna fundera över skillnader i sådant som hur många män och kvinnor som tilldelats priset och varifrån pristagarna kommer. Kanske väcker det några tankar?
Material
Svenska
åk 8
Boken som konstform
Låt eleverna botanisera på en loppmarknad för att få tag på en bok att göra bokkonst av eller köp själv in böcker som eleverna kan använda. Efter att ha läst boken ska de använda den för att skapa ett konstverk där de antingen tolkar berättelsen eller ger uttryck för en känsla de fått då de läst boken. Denna uppgift kan lämpligen göras ämnesövergripande tillsammans med bildämnet.