NO
Svenska
Geografi
SO
Matematik
åk 4–9
Gy
Framtid och utveckling
Hur lever vi i dag? Hur kan vi leva mer klimatsmart i framtiden? Och vad är egentligen hållbar utveckling? Är det svårt att ställa om hur vi lever, på enskild nivå och större samhällsnivå? Frågorna är många. Här får du underlag till att belysa några av svaren.
Kapitel
Biologi
åk 7–9
Vad är hållbar utveckling?
Hållbar utveckling handlar om att vara rädd om miljön som vi själva, våra barn och våra barnbarn ska leva i. I det här avsnittet i Biologi 7–9 ges en introduktion till de tre delar som hållbar utveckling delas in i: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Film
Svenska
Samhällskunskap
åk 7–9
Film: Omställning
Patrik Olsson försöker ställa om till en mer hållbar livsstil. Han har anpassat maten, boendet, transporterna och sina inköp. Men påverkar hans val livskvaliteten? Vi träffar också Maria Wetterstrand, grön samhällsdebattör, som berättar om vikten av att skifta till en hållbar livsstil. Men när man ställer om bryter man också mot normen. Hur kan man skapa förändring och få med folk på nya idéer?
Kapitel
Geografi
åk 7–9
Mer om hållbar utveckling
Ett helt kapitel i Geografi 7–9 beskriver hållbarhet och vår gemensamma framtid ur flera olika perspektiv.
Kapitel
Kemi
åk 7–9
Hållbar kemi
Hur kan vi titta på hållbarhet med kemiglasögonen på? På de flesta sätt, så klart. Även i Kemi 7–9 finns ett kapitel som går igenom hållbarhet. Även en mängd extramaterial inklusive ett flertal pedagogiska filmer om bland annat plast.
Avsnitt
Kemi
åk 4–6
Är papper hållbart?
Precis som många andra ämnen och material återvinns papper. I Sverige återvinner vi 95 procent av alla tidningar, tidskrifter, reklamblad och kataloger. Hur går det till att göra papper? Ta reda på allt från början med trädet i skogen till papperet du skriver på. För Kemi 4–6.
Temapaket
Teknik
Biologi
Fysik
Matematik
åk 4–9
Gy
Temapaket Energi
Temapaketet fördjupar elevens kunskap om energi och vår användning av energi. Hur mycket kemisk energi i form av godis kan man äta med gott samvete? Missa inte filmerna om sprit från jeans och hur vi ska få nya bilbränslen.
Världens klimat
Ta hjälp av tjänsten Världens klimat om du vill få koll på klimatfrågan. Det är en kunskapstjänst utvecklad för högstadiet och gymnasiet som ger eleven de bästa förutsättningarna för att djupdyka i klimatfrågan. Författad av en av Sveriges främsta experter på ämnet, klimatologiprofessor Markku Rummukainen.
Biologi
Kemi
F–9
Samspel med naturen
Människans påverkan på naturen är stor. För stor menar vissa. Den här kategorin handlar om vad vi ska ha naturen till och hur vi gör för att leva i balans med den.
Temapaket
Biologi
Kemi
F-6
Temapaket Miljö
I det här temapaketet för årskurs 1–6 finns tolv roliga och lärorika övningar om vår miljö. Samla växter och smådjur, skriv en eldagbok och lär mer om klimatförändring, övergödning och mycket annat.
Kapitel
Biologi
åk 4–6
Så funkar naturen
I läromedlet Biologi 4–6 finns kapitlet Så funkar naturen. I det reder du och klassen ut olika begrepp som natur, miljö och hur vi lever i samspel.
Aktivitet
Biologi
åk 4–6
Sopor på tråd i marken
Varför kan man slänga vissa saker i naturen och andra inte? Hur lång tid tar det för olika material att förmultna? Ta reda på det med hjälp av den här aktiviteten för Biologi 4–6.
Kapitel
Biologi
åk 4–6
Vad ska vi ha naturen till?
För att kunna värna om naturen är det viktigt att förstå hur människan använder naturen. Människan och naturen är en kursdel i Biologi 4–6 som reder ut det hela.
Klimat- och hållbarhetsquiz
Vill du utmana dina kollegor i klurig kunskap? Eller kanske ge dig själv något uppslag till undervisningen? Gör vårt quiz om klimat och hållbarhet. Snabbt, lärorikt och kul.
Hem- och konsumentkunskap
Slöjd
NO
Geografi
F–9
Gy
Konsumtionsvanor
Valen vi gör när vi konsumerar är enligt de flesta det område där vi själva enklast kan göra störst skillnad. Hur konsumerar du och dina elever? Vad är det som spelar roll för er? Kan ni göra något annorlunda?
Avsnitt
Hem- och konsumentkunskap
åk 7–9
Insekter till frukost?
De flesta inser nog att vi inte kan fortsätta att leva som vi alltid har gjort utan att vi måste börja tänka på nya sätt och bryta våra gamla vanor. Frågan är om utveckling bara kan betyda tillväxt – mer och större. Eller kan utveckling betyda förändring på andra sätt?
Kapitel
Hem- och konsumentkunskap
åk 7–9
(O)hållbar konsumtion
Hur konsumerar vi i dag och hur kan vi konsumera mer hållbart? I Hem- och konsumentkunskap 7–9 kan ni prata mer om hur man själv kan påverka och se på sin konsumtion utifrån ett hållbart perspektiv.
Aktivitet
Hem- och konsumentkunskap
åk 7–9
Klimatsmart burgare
Tänk om vegetarisk mat skulle vara normen i samhället? I denna aktivitet kommer eleverna att få fundera över de klimatsmarta alternativ vi har i dag genom att planera för och tillaga en klimatsmart burgare.
Aktivitet
Hem- och konsumentkunskap
åk 7–9
Jag och vatten
Hur många gånger under en dag använder man egentligen vatten? Med den här aktiviteten blir eleven mer medveten om den egna vattenförbrukningen.
Temapaket
NO
Geografi
Hem- och konsumentkunskap
F–9
Gy
Temapaket Mat och miljö
Temapaketet fördjupar elevens kunskap om mat och miljö. Vad är virtuellt vatten? Hur får vi mat om 100 år? Låt eleverna spela bingo med olika miljösymboler eller uppfinna en egen miljösymbol!
Avsnitt
Slöjd
åk 7–9
Mode och miljö
I samband med att modeindustrin sedan 1900-talet blivit allt större har dess miljöpåverkan också ökat drastiskt. I Slöjd 7–9 går ni igenom hur man är både fashionista och miljömedveten.
Film
Slöjd
åk 7–9
Film: Varför bränns kläder?
Den här filmen synar klädföretagens löften om att återanvända gamla kläder. Det är dyrt och tar lång tid att göra nya textilier av återanvända fibrer.
Aktivitet
Slöjd
åk 7–9
Är billiga kläder verkligen billiga?
Nyproducerade billiga plagg innebär stor miljöpåverkan. Men är det verkligen så att billiga kläder är billiga? I den här aktiviteten får dina elever räkna ut vad deras favoritplagg kostar per användning. Och fundera på om det kanske finns andra alternativ.