fbpx

NE Blended skapar engagerade elever på Västerportskolan

Anders Hektor jobbar som förstelärare på Västerportskolan i Ystad – en NE Blended-skola sedan hösten 2023. Kombinationen av tryckta och digitala läromedel hjälper honom att skapa delaktighet och engagemang hos eleverna. Läs mer om hur!

När Anders Hektor undervisar är elevernas delaktighet det viktigaste. 

– Du kan vara hur duktig som helst på ditt ämne men når du inte fram till eleverna spelar det ingen roll. 

Anders jobbar som förstelärare på Västerportskolan i Ystad. Han har jobbat på skolan i sex år och har hunnit prova på flera olika roller, dels som lärare och mentor, dels som IT-ansvarig.

– Jag har fått möjlighet att utveckla min undervisning på massor av olika sätt. Innan jag blev lärare jobbade jag bland annat inom reklambranschen, ofta med teknologiföretag. Jag har därför den tekniska bakgrunden tillsammans med reklamtänket med mig och vet hur man lägger upp och presenterar saker. Jag har också ett intresse för hur man når fram till eleverna, vilket jag tycker är det allra viktigaste.

“En fantastisk idé!”

Västerportskolan är en NE Blended-skola sedan hösten 2023.

– Jag och några kollegor testade först det digitala och tyckte att det var toppen. När vi sen fick reda på att NE erbjöd böcker med samma texter som i det digitala tänkte vi att det var en fantastisk idé – klart vi skulle ha det!

Västerportskolan har en väldigt digital inriktning och är en så kallad ADS-skola (Apple Distinguished School), berättar Anders.

– Vi utvecklar den digitala biten väldigt medvetet och får stöttning av bland annat Apple och ATEA.

Men att vara 100 procent digital har sina begränsningar, menar Anders.

– Ju mer jag utvecklas i min lärarroll, desto mer hittar jag styrkor i det tryckta materialet. Därför tyckte jag att det var en himla bra idé att NE har samma material i det digitala som i det tryckta läromedlet. Det löser ganska många problem; till exempel kan en elev hänga med i boken om hen glömt sin dator. Det handlar om inkludering och delaktighet. Det tycker jag är en styrka med NE Blended. 

NE Blended på Västerportskolan.

Anders Hektor i klassrummet.

NE Blended gör det enklare

Anders tycker att en stor fördel med det digitala läromedlet är att man inte behöver läsa texten från början till slut – något som lätt kan kännas övermäktigt för en del elever. 

– I stället kan man hoppa direkt till en riktigt bra sammanfattning som finns på varje sida i NE. Vi kan hoppa till bilder eller rubriker och behöver inte sitta ned och läsa hela texten.

Anders använder bildanalys som ett exempel på hur man på ett bra sätt kan jobba med det tryckta och digitala materialet samtidigt.

– Jag älskar att jobba med bildanalys. Då kan vi använda det digitala läromedlet tillsammans i helklass samtidigt som eleverna själva kan bläddra fram till bilden i boken. Jag tycker upplägget och designen på sidan är så bra. Den gör att bilden får ta plats, blir viktig och då kommer elevernas bildanalysfrågor på ett väldigt naturligt sätt. Om man arbetar med historia finns det massor av klassiska konstverk man kan ta fram och jobba med, inte minst med fokus på källor.

Skapar engagerade elever

Anders vill gärna komma bort från den klassiska SO-undervisningen där man läser en text och svarar på frågor. Det skapar inte engagerade elever, menar han. I stället tycker Anders att man ska jobba mer tillsammans.

– När vi gemensamt pratar om fakta kring bilden har eleverna lättare att komma ihåg den när de sedan tittar på bilden.

Anders tycker att kombinationen av tryckt och digitalt skapar positiva synergieffekter. 

– Jag som lärare är jätteglad över det digitala läromedlet eftersom man inte kan glömma det, utan det finns alltid i min och elevernas dator. Sen kan vi också använda oss av boken. Om någon tycker det är lättare kan hen få låna med sig en bok hem. Det är samma kunskap och alla kan hänga med på sitt sätt. Jag tycker de kompletterar varandra mycket bra.