fbpx

I skolans värld

Nytt från oss

Stort fokus på hållbarhet i nya Hem- och konsumentkunskap

Efter flera års efterfrågan gjorde vi slag i saken och skapade ett digitalt läromedel i hem- och konsumentkunskap. Ett modernt läromedel som innehåller lika delar hemkunskap och konsumentkunskap, liksom en stor skopa hållbarhet.

Tre saker var i fokus när läromedlet Hem och konsumentkunskap 7–9 utvecklades. Att det ska vara lika mycket  “hem” som “konsument” i kunskapen, att hållbarhet ska vara ett återkommande tema och, inte minst, att det ska vara enkelt för läraren att använda.

Både traditionellt och nytt

Traditionellt har hem- och konsumentkunskap handlat mycket om matlagning. Och fortfarande är en viktig del att planera och genomföra matinköp och att kunna laga mat.

– Matlagning är fortfarande en stor del av ämnet, säger Olof Ollerstam, redaktör för läromedlet. Ska man dessutom ha fokus på hållbar utveckling är just konsumtionen av mat en viktig del. Men vi har tagit fasta mer på konsumtionsfrågor och privatekonomi än vad man gjort tidigare.

OLOF OLLERSTAM, REDAKTÖR FÖR HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP

Enkelt för läraren, aktuellt för eleven

Camilla Berneklint är hem- och konsumentkunskapslärare och huvudförfattare till det nya läromedlet. Användarvänligheten för lärare har varit en nyckelfaktor när hon och Olof byggt läromedlet. Läromedlet är enkelt att använda praktiskt direkt i klassrummet.

– Vi har velat få in mycket stöd för läraren att hålla och planera lektionerna, berättar Olof Ollerstam. Man får tänka lite annorlunda i ett ämne som hem- och konsumentkunskap som ju är både praktiskt och teoretiskt. Vi har också försökt utnyttja den frihet som digitala läromedel ger och inkludera mycket som är aktuellt och relevant för vår tid.

Som ett exempel nämner Olof Facebookfenomenet “Chewbacca Mom” – historien om hur en amerikansk småbarnsmamma som glatt visade upp sin nyinköpta Star Wars-mask blev den mest visade livevideon i Facebooks historia. Runt det kan man diskutera om det är reklam eller inte när en icke-kalkylerande privatperson visar upp en produkt, och där effekten blir långt mer effektiv marknadsföring än vad en konventionell reklamaktivitet kan uppnå.

Hållbar utveckling vilar över Hem- och konsumentkunskap

Allt fler nämner hem- och konsumentkunskap som ett av de viktigaste miljöämnena.
För läromedelsutvecklarna har det också varit en ambition att tänket kring hållbar utveckling ska vara en del av varje kursmoment.

– E-handeln har ökat enormt de senaste åren och det är ju något som får konsekvenser på flera sätt, inte minst för miljön. Att eleven blir mer medveten om effekterna av att man till exempel beställer en billig liten plastgrej från andra sidan jordklotet är en viktig del i konsumentkunskapen. Och även om vi har stort fokus på hållbarhet redan nu så tror jag att det framöver kommer att bli ännu tydligare i ämnet. Till exempel kanske vegetariska maträtter blir norm och inte alternativ i matlagningsdelen, avslutar Olof Ollerstam.