Läromedel F–3
Programmering F–9
Lär eleverna grunderna i programmering! Från logiskt tänkande via visuella språk och programkod, till att skapa egna spel och styra den elektronik som finns i alla apparater.
- Lgr22
- Heltäckande
- Anpassningsbart
Ett uppdaterat och aktuellt läromedel
En röd tråd går igenom läromedlet, från BlueBot och Scratch i lågstadiet till micro:bit och Python i högstadiet. Med onlineverktyg för block- och kodprogrammering lär sig eleverna att styra inte bara figurer på skärmen utan även robotar, lampor och motorer i verkligheten. Med ett omfattande lärarstöd, övningar i tilltagande svårighetsgrad och externa resurser för ytterligare kunskapsinhämtning vänder sig kursen till alla, oavsett förkunskaper.
Kapitel
Innehållet är möjligt att anpassa både för årskurserna och för eleverna, oavsett förkunskaper.
Läromedlet innehåller
Läromedlet är fyllt med innehåll som underlättar en varierad och rolig undervisning.
Stöd och fördjupning
Möt alla elever och anpassa innehåll efter behov och förutsättningar.
Författare och medverkande
Läromedlet är framtaget av NE:s redaktions och utvalda sakkunniga
Kapitel:
- Programmeringens logik
- Programmera i datorn
- Styra och beräkna med programmering
Läromedlet innehåller:
- Grundläggande programmering från förskole- till högstadienivå
- Logikträning med rörelser, instruktionskort, robotar och simulatorer
- Programmering i teknik och matematik med onlineverktyg
- Block- och kodprogrammering från datorskärm till elektronik
- Stegvisa programmeringsexempel och nedladdningsbara program
Stöd och fördjupning
Läromedel från NE är fyllda med tillgänglighetsfunktioner och fördjupningsmöjligheter. Här finns bland annat:
- Lättlästa versioner
- Uppläsning av text
- Översättning till över 100 språk
- Lässtöd – justera text, bakgrund, typsnitt eller använd läslinjal
- Enkel tillgång till extramaterial, uppgifter och laborationer
- Kopplingar till kunskapstjänsterna som förklarar, breddar och fördjupar
Författare och medverkande
Redaktör och författare: Johan Warell
Läromedelsutvecklare: Jesper Sörensson
Övningar: Mats Syde, Håkan Norling och Johan Warell
Illustrationer: Jens Klevje
Kom igång direkt
Att komma igång med NE är enkelt. Vill du veta mer om hur du optimerar ditt användande kan du alltid ställa en fråga i chatten eller delta i någon av de utbildningar vi erbjuder.