agenda-setting
agenda-setting [ədʒeʹndəsetiŋ] (engelska, av agenda ’dagordning’ och set ’sätta’), agendasättande, dagordningsteorin, kommunikations- och massmedieteori som innebär att de samhällsfrågor som massmedierna prioriterar och ger stort utrymme åt också blir de samhällsfrågor som massmediepubliken anser vara viktigast.
Begreppet myntades av Maxwell McCombs (1938–2024) och Donald L. Shaw (1936–2021) i början av 1970-talet, baserat på deras banbrytande studie av det amerikanska presidentvalet 1968 (Chapel Hill-studien). De visade att det fanns en stark korrelation mellan de frågor medierna prioriterade och de frågor väljarna ansåg vara viktigast.
Två nivåer av påverkan
Mediernas urval och prioritering
Utveckling i digitala miljöer
Kritik och begränsningar
Forskning och metod
Litteraturanvisning
Information om artikeln
Medverkande
Pernilla Jonsson Severson, Mats Sjölin
Källangivelse