Uppslagsverket

Uppslagsverket
Logga in

värdeparadoxen

värdeparadoxen, förhållandet att varor med till synes stort bruksvärde (t.ex. vatten) kan ha lågt pris (bytesvärde), medan varor med litet bruksvärde (t.ex. konstföremål) har högt bytesvärde.

Värdeparadoxen har av bl.a. Platon (ca 400 f.Kr.), filosofen Samuel von Pufendorf (på 1600-talet) och Adam Smith (1776) förklarats med skillnader i knapphet. Inom marginalnytteläran betonas skillnaden mellan total nytta och marginalnytta, där det är marginalnyttan som är avgörande för priset; t.ex. finns vatten, som är livsnödvändigt, i allmänhet i

Källangivelse

Vill du komma åt hela artikeln?
  • Objektiv och pålitlig kunskap.

  • Prova det, du kommer att gilla det!

  • Marknadsledare i Sverige.

eller
Är du en lärare? Starta din kostnadsfria provperiod härifrån.