reklam

reklaʹm (franska réclame, av réclamer ’anropa’, ’åkalla’, av latin reclaʹmo, här ’ropa högt’, ’genljuda’), vanligen ett av de konkurrensmedel som ett företag använder i sin marknadsföring för att främja försäljningen av en vara eller tjänst.

Via betalt utrymme i olika medier förmedlas reklambudskapet, som ofta består av både text och bild, till de potentiella köparna, målgruppen. Enligt en vidare definition inbegriper reklam även olika intresseorganisationers spridning av idéer och värderingar (jämför propaganda). Den här artikeln kommer dock endast att behandla reklam i den första, kommersiella

Reklamprocessen

Omfattning och spridning

Statlig inblandning och självsanering

Historik

Litteraturanvisning

Medverkande

Lars Falk, Bengt Lindh, Karl Erik Gustafsson

Källangivelse

Vill du komma åt hela artikeln?
  • Objektiv och pålitlig kunskap.

  • Prova det, du kommer att gilla det!

  • Marknadsledare i Sverige.