diesellok, motorlok, egentligen förbränningsmotorlok, lok med dieselmotor (eller ev. annan förbränningsmotor) som primär drivkälla, från vilken överföringen av energin till drivhjulen sker mekaniskt, elektriskt eller hydrauliskt (hydrodynamiskt eller hydrostatiskt). Ordet diesellok används numera oavsett fordonets storlek (jämför lokomotor). I denna artikel behandlas diesellokets transmission, hjälpsystem och historia. Den mekaniska uppbyggnaden redovisas i artikeln lok. För själva drivkällan, se förbränningsmotor.

Diesellok används både som linjelok (person- och godstågstjänst) och växellok. I regel

(71 av 506 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Diesellokets historia

Under tiden 1888–1910 byggdes en rad mycket små diesellok för industribruk och lätt växling. Från 1926 byggdes mindre diesellok med mekanisk transmission i Tyskland, men alla försök med lok med hög effekt slog fel, eftersom de saknade passande transmission. Först ett 1935 utvecklat lok

(44 av 310 ord)

Medverkande

  • Lars Olov Karlsson
  • Rudolf Lutz
Källangivelse
Nationalencyklopedin, diesellok. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/diesellok