(1 av 1 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Storbritannien och kontinenten

England brukar anses som järnvägarnas födelseland, men man hade redan under antiken upptäckt järnvägens princip, dvs. det släta hjulets ringa friktion mot en slät bana. ”Järnvägarna” bestod då av stenblock med plan yta, ibland med inhuggna spår för att styra vagnarna. Systemet föll sedan i glömska och kom åter till användning först under 1500-talet då små hjulförsedda vagnar på träspår användes i gruvor och industrier såväl på kontinenten som på brittiska öarna. De första järnvägarna för transporter ovan jord kom

(80 av 583 ord)

Norden

Den första järnvägen med nordisk anknytning var linjen Altona–Kiel, som när den öppnades 1844 låg i det då danska Holstein (nu

(21 av 145 ord)

Ryssland

Den första järnvägen i Ryssland öppnades 1837 mellan Sankt Petersburg och Tsarskoje Selo (nuvarande Pusjkin) och

(16 av 112 ord)

Nord- och Sydamerika

I USA planerades järnvägar redan på 1820-talet, och några enklare hästbanor byggdes också. Den första järnvägen av större betydelse blev Baltimore & Ohio Railroad Company, som öppnade sträckan Baltimore–Elicotts Mill (nu Elicott City) för allmän trafik 1830. Därefter gick det undan; USA var ett land i stark utveckling och redan 1840 hade man 4 500 km järnväg och 1860 50 000 km. Järnvägar byggdes över

(65 av 448 ord)

Asien

Järnvägarna i Asien infördes ofta av europeiska intressen, t.ex. i Indien (1853) av britterna, i Mellanöstern av

(17 av 115 ord)

Afrika

I Nordafrika finns ett sammanhängande normalspårigt järnvägsnät, uppbyggt av de brittiska

(11 av 45 ord)

Australien

Den första järnvägen med lokdrift, Melbourne–Hobs Bay, öppnades 1854. Järnvägarna byggdes av

(12 av 85 ord)

Medverkande

  • Lars Olov Karlsson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Utlandet. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/järnväg/utlandet