Servicenäringarna är en av de tre huvudnäringarna. Då industrins andel av

(11 av 77 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Affärstjänster

Näringslivets internationalisering, stora industriföretags policy att fokusera på kärnverksamheter och deras behov av forskning och utveckling (FoU) för att klara växande utländsk konkurrens har

(24 av 171 ord)

Handel

Varuhandeln har i stort sett ökat kontinuerligt under många år. Samtidigt är det även en del av näringslivet där konkurrensen hårdnat under 2000-talet. Handeln som helhet svarar för ungefär 11 procent av all sysselsättning i Sverige och drygt 9 procent av BNP.

Liksom tillverkningsindustrin har också handeln internationaliserats, inte bara vad avser varornas ursprung utan även organisationen av parti- och detaljhandel. Sedan länge etablerad detaljhandel möter konkurrens från utländska butikskedjor inom både dagligvaruhandel och fackhandel. Framför allt IT-utvecklingen har inneburit stora förändringar med

(83 av 662 ord)

Mode, musik och spel

Modebranschen kallas ibland modeindustrin, men den omfattar en rad sammanlänkade verksamheter där själva den industriella tillverkningen utgör en liten del.

Modedesigners med egna märken och eget företag

(27 av 186 ord)

Turistnäringen

Turismens andel av BNP varierade 2000–14 mellan 2,6 och 2,8 procent, vilket är en

(14 av 93 ord)

Medverkande

  • Solveig Mårtensson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Service. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/sverige/näringsliv/service