Uppslagsverket

Uppslagsverket
Logga in

franchising

franchising [fræʹntʃaiziŋ] (engelska), franchise, inom företagsekonomin ett affärskoncept som innebär att en enskild företagare, franchisetagare, åtar sig att på visst sätt driva verksamhet avseende t.ex. viss vara eller tjänst inom ramar som regleras i franchisingavtalet och som tillhandahålls av ett större företag som franchisegivare.

Franchisegivaren upplåter sitt varumärke och andra kännetecken samt tillhandahåller viss service, bl.a. utbildning och sortimentsval. För detta betalar franchisetagaren en avgift som vanligen står i relation till omsättningen. Franchising finns inom bl.a. bensin- och hamburgerrestaurangbranscherna.

Källangivelse

Vill du komma åt hela artikeln?
  • Objektiv och pålitlig kunskap.

  • Prova det, du kommer att gilla det!

  • Marknadsledare i Sverige.

eller
Är du en lärare? Starta din kostnadsfria provperiod härifrån.