Uppslagsverket

Uppslagsverket
Logga in

konkurrens

konkurreʹns (medeltidslatin concurreʹntia, av latin concuʹrro ’löpa samman’, ’sammandrabba’, ’kollidera’), inom nationalekonomi den rivalitet som råder mellan aktörerna – köparna och säljarna – i en marknadsekonomi.

I aktörernas strävan efter att förverkliga sina mål finns grund för konflikter på marknaden. Graden av konkurrens (konkurrensintensiteten) bestäms, förutom av de mål som aktörerna formulerat, av i vilken utsträckning aktörerna kan agera utan att komma i konflikt med andra parter på marknaden.

Litteraturanvisning

Medverkande

Arne M. Anderson, Björn Axelsson

Källangivelse

Vill du komma åt hela artikeln?
  • Objektiv och pålitlig kunskap.

  • Prova det, du kommer att gilla det!

  • Marknadsledare i Sverige.

eller
Är du en lärare? Starta din kostnadsfria provperiod härifrån.