datorspelsbranschen, verksamhet inom datorspelsindustrin som utgörs av hårdvarutillverkare (konsolproducenter) och mjukvaruproducenter (spelproducenter). Mjukvara för hemmabruk spelas på olika typer av spelplattformar. Dessa inkluderar konsoler som kopplas till TV-apparater, handhållna spelplattformar (som Game Boy) samt persondatorer.

Historiskt sett har nya generationer av spelplattformar nått marknaden ungefär vart fjärde–femte år. Denna utveckling är helt beroende av framsteg inom mikroprocessortekniken. Vid ett teknikskifte upplever branschen i allmänhet en stark expansion när de mer avancerade spelplattformarna börjar köpas av stora konsumentgrupper. Mot slutet av

(80 av 1324 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Jan Jörnmark
Källangivelse
Nationalencyklopedin, datorspelsbranschen. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/datorspelsbranschen