filmteori, den teoretiska förståelsen av filmen som medium och konstart. Fundamenten till denna förhållandevis heterogena teoribildning lades redan under 1900-talets första decennier med Hugo Münsterbergs åskådarorienterade verk ”The Photoplay: A Psychological Study” (1916) och under 1920- och 30-talen Sergej Eisensteins ”dialektiska” montagelära, Béla Balázs skrifter kring filmens närbildsestetik samt Rudolf

(50 av 351 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Lars Gustaf Andersson

Litteraturanvisning

L.G. Andersson & E. Hedling (utgivare), Modern filmteori 1–2 ( 1995);
D. Andrew (utgivare), The Major Film Theories ( 1976);
A. Easthope (utgivare), Contemporary Film Theory ( 1993);
B. Nichols (utgivare), Movies and Methods 1–2 ( 1976–85), D. Nordmark, Bildspråkets betydelser ( 1976);
Jan Olsson (utgivare), Filmteori, filmanalys ( 1981);
A. Söderbergh Widding (utgivare), Sätt att se ( 1994).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, filmteori. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/filmteori