filmteori
filmteori, den teoretiska förståelsen av filmen som medium och konstart. Fundamenten till denna förhållandevis heterogena teoribildning lades redan under 1900-talets första decennier med Hugo Münsterbergs åskådarorienterade verk ”The Photoplay: A Psychological Study” (1916) och under 1920- och 30-talen Sergej Eisensteins ”dialektiska” montagelära, Béla Balázs skrifter kring filmens närbildsestetik samt Rudolf
(50 av 351 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?
Medverkande
Litteraturanvisning
L.G. Andersson & E. Hedling (utgivare),
Modern filmteori 1–2 (
1995);
D. Andrew (utgivare),
The Major Film Theories (
1976);
A. Easthope (utgivare),
Contemporary Film Theory (
1993);
B. Nichols (utgivare),
Movies and Methods 1–2 (
1976–85), D. Nordmark,
Bildspråkets betydelser (
1976);
Jan Olsson (utgivare),
Filmteori, filmanalys (
1981);
A. Söderbergh Widding (utgivare),
Sätt att se (
1994).
Källangivelse
Nationalencyklopedin,
filmteori.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/filmteori