Massmedier
Kina är världens största mediemarknad med stadigt växande konsumtion i takt med ökande välstånd. Samtidigt är
(16 av 110 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?
Internet och mobiltelefoni
Med närmare 600 miljoner internetanvändare (2013) är Kina det land i världen där flest kopplar upp sig på nätet. Då många globala sajter som Google, Facebook, Wikipedia, YouTube och X är förbjudna eller censurerade går kineserna till inhemska motsvarigheter. Flest antal besökare har Baidu, en webbportal med ett 60-tal olika tjänster, bl.a.
(52 av 365 ord)TV och radio
Det statliga TV-bolaget China Central Television (CCTV) grundades 1958 och sänder i ett 20-tal rikstäckande kanaler. Det är ett av världens största TV-bolag
(23 av 162 ord)Dagspress och magasin
Den största dagstidningen är Cankao Xiaoxi, som ges ut av nyhetsbyrån Nya Kina. Näst störst är Folkets Dagblad (Renmin Ribao), som ges ut
(23 av 159 ord)Medverkande
Källangivelse
Nationalencyklopedin,
Massmedier.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kina/massmedier