konkurrens
konkurreʹns (medeltidslatin concurreʹntia, av latin concuʹrro ’löpa samman’, ’sammandrabba’, ’kollidera’), inom nationalekonomi den rivalitet som råder mellan aktörerna – köparna och säljarna – i en marknadsekonomi. I aktörernas strävan efter att förverkliga sina mål finns grund för konflikter på marknaden. Graden av konkurrens (konkurrensintensiteten) bestäms, förutom av de mål som aktörerna formulerat, av i vilken utsträckning aktörerna kan agera utan att komma i konflikt med andra parter på marknaden.
Konkurrenstillståndet på en marknad fastställs som regel med utgångspunkt från de
(80 av 681 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?
Medverkande
Litteraturanvisning
N. Brunsson & I. Hägg (utgivare),
Marknadens makt (
2:a upplagan 2010).
Källangivelse
Nationalencyklopedin,
konkurrens.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/konkurrens