massmediekonsumtion
massmediekonsumtion, samlingsnamn på hur publiken tar del av massmedier. Vanligen görs en skillnad mellan tre huvudaspekter. Den första är människors exponering för medierna, det vill säga i vilken utsträckning man kommer i kontakt med massmedier. Studier av exponering ger möjlighet att uttala sig om enskilda mediers räckvidd. Den andra aspekten gäller användningen av mediernas
(54 av 381 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?
Barns och ungas massmedieanvändning
Massmediekonsumtionen hos barn och unga är en ofta debatterad fråga, bland såväl föräldrar som skolpersonal. Varje gång ett nytt medium introduceras på marknaden oroas de vuxna över de ungas ökande konsumtion och huruvida eventuella skolprestationer ska bli lidande. Så var fallet när TV:n introducerades i slutet av 1950-talet, liksom vid videons entré på 1980-talet.
(54 av 380 ord)Medverkande
Litteraturanvisning
S. Hadenius m.fl., Massmedier (9:e upplagan 2008);
Mediebarometern 2019 (2020);
Ungar & medier 2019 (2019).
Källangivelse
Nationalencyklopedin,
massmediekonsumtion.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/massmediekonsumtion