Brasiliens medielandskap kännetecknas av en stor ägarkoncentration. En handfull koncerner dominerar och flera har verksamheter

(15 av 102 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

TV och radio

TV är det dominerande mediet i Brasilien, även om internet börjar bli större i vissa grupper, framför allt i storstäderna och bland de yngre. Det

(25 av 176 ord)

Internet och mobiltelefoni

Internetanvändningen har formligen exploderat sedan mitten av 2000-talet, i takt med ökat välstånd, och 2020 hade mer än hälften av befolkningen tillgång till

(23 av 160 ord)

Dagspress och magasin

Tidningsläsningen är förhållandevis låg, men dagspressen som helhet har inte genomgått samma kris som i Europa och USA, främst beroende på ökat välstånd och ökad läskunnighet. Däremot har de mer seriösa morgontidningarna minskat i upplaga, främst

(36 av 253 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/brasilien/massmedier