kameraindustri
kameraindustri, företagssektor för produktion av optik, teknik och lagringsmedier för registrering av analog
(13 av 91 ord)Kodaks betydelse
Eastmans system med rullfilm hyllades omedelbart men visade sig snabbt ha tekniska problem som gjorde att professionella fotografer undvek det. Eastman kom därför att snabbt introducera en ny och relativt enkel kamera som var riktad mot
(36 av 256 ord)Tysk dominans och japansk etablering
Den förbättrade kvaliteten och de fallande priserna på 35-millimetersfilmen skapade från och med 1910- och 20-talen utrymme för nya kameraproducenter som använde filmen för stillbildskameror. Ett flertal tyska företags genombrott på den nya 35-millimetersmarknaden blev avgörande för filmens genombrott för nyhets- och dokumentärfotografering. Bland dessa märks Leica och Zeiss Ikons Contaxkameror.
(54 av 379 ord)Spegelreflexkameror, elektronik och tyska tillverkare
Till de viktigaste av de kameror som introducerades hörde Nikon F (1959) och Canon AE-1 (1976). På många sätt är det i dessa som de moderna spegelreflexkamerorna har sitt ursprung. Nikons F-serie var avgörande för att flytta utvecklingen från de dominerande mätsökarkamerorna till enögda spegelreflexkameror. En av spegelreflexkamerornas fördelar var den större snabbheten i fotoarbetet som blev möjligt, tack vare den
(61 av 433 ord)Världsmarknaden och Kodaks fall
Förändringen av branschen kunde dock drivas mycket längre än så, och den logiska slutpunkten var att själva bilden digitaliserades. Texas Instruments tog redan 1972 ut det första patentet på en helt elektronisk kamera och ett samarbete med Canon ledde fram till den första mikroprocessorn för kameror. När Canon AE-1 kom
(50 av 357 ord)Slutet för den fotografiska filmen
För Kodaks del blev beroendet av filmen den verkliga akilleshälen. Här var dominansen total, men i takt med att andra delar av världen utvecklade sina kamera- och biomarknader etablerades potentiella konkurrenter. Den
(32 av 226 ord)Digitaliseringen av bilden
Under 1980- och 90-talen fortsatte den tekniska utvecklingen i den japanska kameraindustrin. Bland innovatörerna märktes Konica (se Konica Minolta) med lanseringen av autofokusering (modell C35 AF) i massproducerade kameror och Casio med LCD-skärmar (modell QV-10) för
(36 av 257 ord)Den nya informationsbranschen
Den digitaliserades parallellt med en utvecklingsfas som pågick i hela informationssektorn. Det innebar att samtliga de medier som bilden kommunicerades genom förändrades i grunden. Tidningar blev delar av internet, men bilder kunde också användas för kommunikation via hemsidor och onlinetjänster för fotodelning som Pixbox. Nätets snabba utveckling gjorde dock
(49 av 344 ord)