massmedieideologi
massmedieideologi, ideologi, ibland kallad teori, rörande förhållandet mellan massmedier och i första hand politiska institutioner. Massmedieideologier är som regel modellerade efter någon samhällsuppfattning eller politisk ideologi. Det mest kända försöket att klassificera förhållandet mellan medier och samhälle – den amerikanska Hutchinskommissionens rapport från 1947 – urskilde fyra massmedieideologier.
I den auktoritära ideologin kontrolleras press, radio och TV
(57 av 407 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?
Medverkande
Litteraturanvisning
D. McQuail,
Masskommunikationsteori (
svensk översättning 1984);
F. Siebert m.fl.,
Four Theories of the Press (
1956);
O. Petersson m.fl.,
Medierna och yttrandefriheten (
2007).
Källangivelse
Nationalencyklopedin,
massmedieideologi.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/massmedieideologi