Konst
Medeltiden
I den tyska delen av Karl den stores sönderfallande imperium utvecklades under de ottonska kejsarna på 900- och 1000-talen, ett rikt kulturliv, som även tog sig uttryck i bildkonst, främst i Sydtyskland (Reichenau) och
(34 av 236 ord)1400- och 1500-talen
Under 1400-talet skedde en stabilisering av känsloläget sådant det kommer till uttryck i formspråk och innehåll och ett förborgerligande av teman och gestalter. Inom träskulpturen uppnåddes stor formrikedom och uttryckskraft. Altarskåp från Lübeck var en exportvara till nordiska länder.
Den tyska konstens
(42 av 296 ord)1600- och 1700-talen
Efter 1500-talets mitt inträffade en nedgångsperiod för den tyska konsten, som med vissa undantag skulle sträcka sig till senare delen av 1700-talet.
(22 av 153 ord)1800-talet
Napoleonkrigen och förstatligandet av kyrklig egendom (1804) medförde att äldre, främst medeltida konst kom i omlopp och blev tillgänglig för samlare, vilket i sin tur bidrog till att forma den tyska romantikens estetiska ideal och utgöra en förutsättning för den stilmässiga och motiviska historicismen. Det
(45 av 316 ord)1900- och 2000-talen
Berlin blev vid sekelskiftet Tysklands konstcentrum samtidigt som antiakademiska strömningar gjorde sig gällande t.ex. i det stilmässigt pluralistiska sezessionsmåleriet med namn som Lovis Corinth och Max Liebermann. Kring expressionismens estetik grupperades Die Brücke, grundad i Dresden 1905. München blev ett centrum för avantgardekonsten, då de första abstrakta målningarna tillkom 1910 (Wassily Kandinsky) och Der blaue Reiter bildades 1911. Expressionismen företräddes främst av målarna Emil Nolde, E.L. Kirchner och Max Beckmann och skulptören Ernst Barlach. Betydande konstnärer under denna
(78 av 552 ord)