Uppslagsverket

Uppslagsverket
Logga in

massmedieeffekter

massmedieeffekter, effekter som stammar från massmedier och masskommunikation, antingen genom införandet eller existensen av ett visst massmedium, genom individuell medieanvändning som sådan eller genom konsumtion av ett visst medieinnehåll.

Massmedieeffekter kan bestå av förstärkning, förändring eller total förnyelse av rådande förhållanden på individ-, organisations-, samhälls- och internationell nivå. De kan vara direkta eller indirekta, ögonblickliga eller fördröjda, kort- eller långvariga, avsedda eller icke avsedda. Forskningen om medieeffekter är en del av masskommunikationsforskningen. Den har en lång tradition som sträcker

Litteraturanvisning

Medverkande

Karl Erik Rosengren

Källangivelse

Vill du komma åt hela artikeln?
  • Objektiv och pålitlig kunskap.

  • Prova det, du kommer att gilla det!

  • Marknadsledare i Sverige.

eller
Är du en lärare? Starta din kostnadsfria provperiod härifrån.