massmedieeffekter
massmedieeffekter, effekter som stammar från massmedier och masskommunikation, antingen genom införandet eller existensen av ett visst massmedium, genom individuell medieanvändning som sådan eller genom konsumtion av ett visst medieinnehåll. Massmedieeffekter kan bestå av förstärkning, förändring eller total
(37 av 259 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?
Medverkande
Litteraturanvisning
K. Asp,
Mäktiga massmedier (
1986);
E.L. Eisenstein,
The Printing Press as an Agent of Change 1–2 (
1979);
C. von Feilitzen m.fl. (utgivare),
Våld från alla håll (
1993);
F. Korzenny & S. Ting-Toomey (utgivare),
Mass Media Effects Across Cultures (
1992);
K.E. Rosengren m.fl.,
Media Matter (
1989);
W. Schulz (utgivare),
Medienwirkungen (
1992).
Källangivelse
Nationalencyklopedin,
massmedieeffekter.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/massmedieeffekter