musikbranschen
musikbranschen, musikindustrin, den verksamhet som omfattar publicering och försäljning av musik i olika former, främst fonogram eller digitala filer via internet, men även noter samt industriell tillverkning av och handel med musikinstrument och apparater för in- och avspelning av musik. Publicering och försäljning av musik brukar kallas branschens mjukvarudel, medan hårdvarudelen omfattar musikinstrument och apparater.
Mjukvarudelen är organiserad i International Federation of Phonogram and Videogram Producers (IFPI), som har en svensk sektion. I Sverige finns
(75 av 535 ord)Historia
Musikförlagens framväxt
Kommersiell publicering av musik i större skala tog sin början under andra hälften av 1700-talet med framväxten av den offentliga konsertverksamheten och musikförlagen.
(23 av 163 ord)Grammofonens genombrott
Med fonogramteknologins genombrott i slutet av 1800-talet försköts branschens tyngdpunkt gradvis till denna sektor. Framställningen av såväl in- och avspelningsapparatur som utgivning av fonogram var på grund av patentrestriktioner från
(30 av 213 ord)Expansionen 1945–70
Perioden 1945–70 präglades av en stark expansion av musikbranschen. De stora internationella bolagen, s.k. majors, kompletterades av allt
(18 av 127 ord)Kassetter, CD och musikvideo
Perioden 1970–90 såg en fortsatt expansion. Under 1970-talet spreds enkla batteridrivna portabla kassettbandspelare snabbt till de mest avlägsna hörn av världen. Det innebar en snabb ökning av försäljningen av apparater och oinspelade kassetter. Möjligheten att spela in egna fonogram samt kopiera fonogram med kassettbandspelare förde dels med sig etablering av en småskalig regional och lokal fonogramindustri,
(56 av 394 ord)