Berlin blev vid sekelskiftet Tysklands konstcentrum samtidigt som antiakademiska strömningar gjorde sig gällande t.ex. i det stilmässigt pluralistiska sezessionsmåleriet med namn som Lovis Corinth och Max Liebermann. Kring expressionismens estetik grupperades Die Brücke, grundad i Dresden 1905. München blev ett centrum för avantgardekonsten, då de första abstrakta målningarna tillkom 1910 (Wassily Kandinsky) och Der blaue Reiter bildades 1911. Expressionismen företräddes främst av målarna Emil Nolde, E.L. Kirchner och Max Beckmann och skulptören Ernst Barlach. Betydande konstnärer under denna

(78 av 552 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Clemens Altgård
  • Hedvig Brander Jonsson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, 1900- och 2000-talen. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/tyskland/konst/1900-och-2000-talen